Betaling med BankAxept er i dag tilgjengelig i over 90.000 butikker i Norge, og 80 prosent av alle kortbetalinger skjer med det norske betalingskortet. Dagligvarehandelen utgjør 40 prosent av volumet, men for kjøp gjennom dagligvarehandelens apper benyttes i dag kun internasjonale betalingskort. Det gir høyere kostnader og er noe både handelen og norske forbrukere taper på.
God butikk for matbutikkene og forbrukerne
– Dagligvarekjedene vil få lave BankAxept-priser, uansett om forbrukerne betaler digitalt med en app eller med plastkortet. Dermed kan dagligvarehandelen gi gass på digitale betalinger, uten at det koster skjorta. Dette kommer også forbrukerne til gode, siden økte kostnader for butikkene over tid gjerne resulterer i høyere priser ut til forbruker, sier Bøe.
Satsingen på digitale kanaler betyr at BankAxept kan beholde posisjonen i markedet når stadig flere betalinger skjer digitalt.
– Vi skal fortsette å være en lyttende og innovativ betalingspartner for handelen i fremtiden. Vi kjenner det norske markedet best og kan lage lokale tjenester og tilpasninger, mens de internasjonale betalingsaktørene gjerne lager en løsning som skal fungere internasjonalt. Sammen med handelen og finansbransjen har vi sørget for å at vi har en unik norsk betalingsløsning som alltid er oppe, mens kostnadene holdes nede, sier Bøe.
Dagligvarekjedene heier på BankAxept
– NorgesGruppen og BankAxept jobber nå sammen for å skape en sømløs handleopplevelse for våre Trumf-medlemmer som ønsker å betale med mobil i våre butikker hos Meny, Spar, Joker og KIWI. Vi har valgt BankAxept fordi vi heier på den norske betalingsløsningen og ser frem til å lansere den enkleste, tryggeste og billigste digitale betalingen til kundene våre neste år. Vi har valgt å starte kun med BankAxept og derfor er det viktig at alle bankene blir med fra start og lar våre og bankenes kunder få glede av det vi bygger sammen, sier Odd Birkenes, leder for verdiøkende tjenester i NorgesGruppen.
– En million kunder betaler allerede med Coopay. Med BankAxepts nye betalingsløsning, vil det bli samme gode handleopplevelse som i dag for kundene. Men butikkene våre vil merke stor forskjell på betalingskostnadene, fordi det vil være billigere å bruke BankAxept. Og da blir det enklere for Coop og holde prisene nede, sier Kristian Bjørseth, leder for finansielle tjenester og ID i Coop Norge.
– REMA 1000 skal ha de laveste prisene, og da må vi ha de laveste kostnadene. I tillegg skal vi ha den beste handleopplevelsen. Ved å støtte BankAxepts arbeid med betaling i digitale kanaler, er vi på god vei til å realisere begge. BankAxept hjelper oss å holde prisene lave, sier Erik Marcus Torkildsen, ansvarlig for ID og Betaling i REMA 1000.
Dagligvareaktørene har samarbeidet tett med BankAxept og Aera om utviklingen av den nye løsningen.
– Aera tar i bruk BankAxepts nye plattform, som sikrer at betaling og identifikasjon skjer på en effektiv, trygg og enkel måte. Den nye digitale lommeboken er implementert hos de tre store dagligvareaktørene og gjør det nå mulig å ta i bruk BankAxept som betalingsmiddel i deres egne digitale kanaler, sier Øyvind Apelland, leder for Aera Payment & Identification.
Bankene på vei
Allerede fra start vil rundt 70 prosent av bankkundene kunne betale med BankAxept-kortet i dagligvarehandelens apper. BankAxept ønsker å få alle bankene med så raskt som mulig og er i god dialog med resten av bankene om dette.
– Skal BankAxept lykkes også i fremtiden, må både handelen og bankene velge å hegne om det norske betalingskortet, slik at ikke globale betalingsaktører vinner kampen, slik de gjør i land etter land. Står vi sammen, vil vi lykkes med å beholde et norsk alternativ, sier Bøe.
Om BankAxept:
BankAxept har 30 års erfaring med rimelig og enkel kortbetaling i Norge. BankAxept er en del av BankID BankAxept AS, som ble etablert i 2022. BankAxept er den norske kortbetalingen som foretrekkes av handelen på grunn av pris, stabilitet og lokale løsninger som er etterspurt i markedet. 8 av 10 kortbetalinger i fysiske butikker skjer med BankAxept-kort, og det gjøres 1,6 milliarder kjøp årlig med 7 millioner BankAxept-kort. Digitale (tokeniserte) kort levert av BankAxept benyttes i Danmark og Italia allerede. BankAxept jobber også med flere norske banker om å tilby BankAxept i Apple Pay.
Om Aera Payment & Identification
Aera ble i 2016 etablert av handelen, for handelen. Aera leverer både identifikasjonstjenester og betalingsløsninger til butikk, netthandel og app for å ivareta handelens interesser innenfor betaling og identifikasjon, sikre identifikasjon av kunden i butikk samt opprettholde høy effektivitet og et fortsatt lavt kostnadsnivå innenfor betaling. Aera håndterer i dag ca 30 % av alle betalingstransaksjoner i Norge og leverer innovative løsninger som Coopay.